Jaarverslag 2016 gepubliceerd

21 juli 2017

Het jaarverslag 2016 van Stichting Algemeen Pensioenfonds KLM is gepubliceerd. Het pensioenfonds kreeg te maken met meerdere bestuurlijke en financiële uitdagingen. De financiële positie verslechterde in 2016 en het fonds moet aan steeds zwaardere eisen voldoen. Het bestuur werkte er in 2016 hard aan om belangrijke verbeteringen te kunnen realiseren in 2017.

De rente bereikte in 2016 historische dieptepunten. Daardoor daalde de beleidsdekkingsgraad van het fonds tot onder de minimaal vereiste dekkingsgraad van 104,2%. Het fonds kwam daarmee in een dekkingstekort. Begin 2016 verkeerde het fonds al in een reservetekort en het had hiervoor een herstelplan lopen. Dit plan werd in 2016 geactualiseerd. Gelukkig steeg de rente in het laatste kwartaal 2016. Hierdoor was het fonds in het eerste kwartaal van 2017 weer uit het dekkingstekort. Een ander lichtpunt was dat het fonds in 2016 een goed beleggingsrendement behaalde van 9,5%. Mede vanwege de financiële positie van het fonds kon er per 1 januari 2017 niet geïndexeerd worden.

Het bestuur verwacht dat er steeds meer druk komt op het huidige bestuursmodel en de daarbij horende bestuurlijke opzet. Een professionaliseringsslag kan nodig zijn om als bestuur in control te blijven. In 2016 onderzocht een bestuurlijke werkgroep daarom het functioneren van het huidige bestuursmodel en alternatieve wettelijke bestuursmodellen.

Lees het jaarverslag 2016